به نام خدا

جایی برای یادگیری ماشین

این جا محلی است برای بحث در مسائل یادگیری ماشین.

جایی برای یادگیری ماشین

این جا محلی است برای بحث در مسائل یادگیری ماشین.

جایی برای یادگیری ماشین

این وبلاگ بر آن است تا محلی باشد برای بحث های نظری یا کاربردی مفید در یادگیری ماشین. جایی برای یاد دادن و یاد گرفتن؛ برای نشر ساده تر؛ برای نظر دادن و کاربردی کردن آن چه می دانیم!

در هوش مصنوعی چی کار کنیم خوبه؟

چهارشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۱، ۰۱:۴۰ ق.ظ

چند وقت پیش یکی دو نفر که دارند می‌رند هوش‌مصنوعی بخونند بهم گفتند که در چه زمینه‌هایی کار کنیم، خوبه... گفتم این بحث اینجا مطرح بشه هم خیلی می‌تونه خوب باشه.

از اونجا که من به دلایلی خیلی به مباحث کاربردی بیشتر علاقه دارم، اول در این مورد میگم! زمینه‌های کاربردی مهم در ایران به ترتیب اهمیت، از نظر من این‌هاست:

۱- بینایی ماشین و پردازش تصویر

۲- داده‌کاوی
۳- بازیابی اطلاعات = طراحی الگوریتم‌های موتور جستجو

۴- پردازش زبان طبیعی

۵- پردازش گفتار

شما چیزی می‌تونید به این‌ها اضافه کنید؟ نظرتون چیه؟ ... (آره! می‌دونم کسی قرار نیست نظر بگذاره!)

در مورد تئوری و مباحث عمومی‌تر به نظرم نمی‌تونم نظر خوبی بدم. خوب یادگیری ماشین در این ۱۰-۱۵ سال اخیر به نظرم کم پیشرفت کرده و یکمی سرد شده. در مورد یادگیری نیمه‌نظارتی‌ که خودم کار کردم، می‌تونم بگم که تردهای اساسی این موضوع مثل رگرسیون نیمه‌نظارتی الان تقریبا راکد هستند و نیازه که چند تا موضوع داغ جدید توش مطرح بشه.

نمایش تنک (Sparse Representation) موضوع مهم دیگه‌ایه، که در چند سال اخیر خیلی رو بورس رفته و کاربردهای زیادی هم داره.

شاید خوب باشه یکی از ما بشینه یه نگاهی به مقالات کنفرانس NIPS پارسال بندازه تا یکمی بیشتر دستمون بیاد در زمینه تئوری چه خبره.

راستی اون درس وب هوشمند هم ویدیوهای دوهفته درس رو گذاشته و دو سری هم تمرین آپلود کرده! جا نمونید!



نظرات  (۴)

 مطمئنی پردازش گفتار باید آخر باشه؟
 به نظر من هم پردازش گفتار حداقل از پردازش زبان طبیعی مهم تره...
من اگه 4 بار دیگه بیام ببینم به روز نکردین دیگه سر نمیزنم ها.گفته باشم.
پاسخ:
اگه بلاگ فعال نیست، کم کاری شما هم هست جناب مزینانی!
امنیت را یادتتون رفت. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی